Субота, 18.05.2024, 15:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Блог вчителя початкових класів Мельник Тетяни Миколаївни

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 3
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Використання медіатеки

Поняття «медіатека» вперше почали вживати французи у XX столітті. У ті часи це був далеко не інноваційний інтерактивний простір, а звичайнісіньке сховище оцифрованих книг.

Термін "медіа” (лат. "media”) в широкому розумінні фахівці трактують як комунікативні засоби і ресурси, що використовуються для передачі інформації, накопичення знань. До них відносять телебачення, радіо, кіно, електронні носії інформації, друковані джерела, а також зображення електронних версій підручників, журналів, художньої літератури, використання певних спеціальних технологій роботи в Інтернеті, фрагментів текстів, відеороликів, окремих звуків, схем, спостереження за дослідами, які можуть суттєво доповнювати те чи інше джерело.

Мультимедіа – це засіб або інструмент пізнання на різних уроках. Мультимедіа сприяє розвитку мотивації, комунікативних здібностей, отриманню навичок, накопиченню фактичних знань, а також сприяє розвитку інформаційної письменності. Мультимедіа вносить і етичний компонент - комп'ютерна технологія ніколи не замінить зв'язок між учнями. Вона тільки може підтримувати потенціал їх спільного прагнення до нових ресурсів і підходить для використання в різних учбових ситуаціях, де учні, вивчаючи предмет, беруть участь в діалозі з однолітками і викладачами матеріалу, що відносно вивчається.

Такі мультимедіа, як слайд, презентація або відеопрезентація вже доступні впродовж тривалого часу. Комп'ютер нині здатний маніпулювати звуком і відео для досягнення спецефектів, синтезувати і відтворювати звук і відео, включаючи анімацію і інтеграцію усього цього в єдину мультимедіа-презентацію.

Розумне використання в учбовому процесі наочних засобів навчання відіграє важливу роль в розвитку спостережливості, уваги, мови, мислення учнів.

Найбагатші можливості для цього представляють сучасні інформаційні комп'ютерні технології. На відміну від звичайних технічних засобів навчання ІКТ дозволяють не лише наситити того, що навчається великою кількістю готових, строго відібраних, відповідним чином організованих знань, але і розвивати інтелектуальні, творчі здібності учнів.

Наочність матеріалу підвищує його засвоєння, оскільки задіяні усі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Використання мультимедійних презентацій доцільне на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроці. Так само, можливі ситуації, в яких матиме сенс спочатку проводити огляд розділу або тільки демонструвати потрібну тему без поглиблення і накопичення знань або навичок, а поглиблення і вдосконалення навичок використання потрібної теми надалі можна здійснити за рахунок самоосвіти. Ця форма дозволяє представити учбовий матеріал як систему яскравих опорних образів, що дозволяє полегшити запам'ятовування і засвоєння матеріалу, що вивчається. Подача учбового матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей. Учнів притягає новизна проведення таких моментів на уроці, викликає інтерес.

Подібні уроки допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:

засвоїти базові знання по предмету;

систематизувати засвоєні знання;

сформувати навички самоконтролю;

сформувати мотивацію до вчення в цілому і до певного предмета зокрема;

надати навчально-методичну допомогу в самостійній роботі над учбовим матеріалом.

 

Перший крок – це створення в школі медіатеки.

Висновок: Якою б складною і нудною не була тема уроку, вона стане, цікава школяру, якщо учбовий матеріал на екрані представлений у фарбах, із звуком і іншими ефектами.

Другий крок – освоєння учителем технології створення презентації до уроку. Найбільш доступна і проста для створення таких уроків середовище Power Point. Створити прості слайди для уроку за наявності практики можна за годину Це дуже зручно. Учитель звільняється від необхідності малювання якогось креслення безпосередньо на уроці, що економить час, і потім, креслення на екрані – зовсім не те, що зображено в поспіху крейдою на дошці. Це велике, рівне, барвисте, яскраве. Пояснювати нову тему по такому кресленню – одне задоволення. В процесі пояснення, я дуже люблю застосовувати анімаційні слайди. Показати, виділити, на які елементи або об'єкти слід звернути увагу, щоб в певний час з'явилася потрібна інформація. Можна накласти звук, наприклад, для проведення математичного диктанту, релаксації або для інших цілей.

При закріпленні знань по пройденому курсу використовую тестуючий документ, який можна створити в Microsoft Word за допомогою гіперпосилань. Барвистіше він виглядає в Power Point. Результат тесту видно відразу на демонстраційному екрані, що завжди приводить в захват учнів, якщо їх відповіді співпадають з правильними відповідями на екрані.

Висновок: Презентація по темі уроку в процесі пояснення нового матеріалу дозволяє учителеві не робити записів на дошці, а значить залишається більше часу на закріплення.

Третій крок – освоєння навичок роботи з мультимедійними програмними засобами школярами, що вчаться, зокрема молодшими. Одним з методів активізації пізнавальної діяльності учнів початкової ланки на уроках математики являється робота з книгою, а уміння працювати на комп'ютері є одним з самих затребуваних видів діяльності. Технологія освоюється в проектних формах. Навіть молодший школяр виконує простий за змістом проект в Microsoft Power Point. У проектній діяльності учень усвідомлює свою місію - розкрити іншим значення освоєних ним технологічних способів діяльності. Він ставить мету розвивати здібності при освоєнні необхідного предметного змісту, складає покроковий план дій, потім утілює його в робочих слайдах, нарешті, аналізує результат і шлях, який привів до нього.

Висновок: Формувати навички роботи з мультимедійними програмними засобами краще всього в позаурочний час на факультативних заняттях. І саме ці учні, застосовуючи надалі освоєні ними програми, можуть зацікавити інших учнів класу, тому що ці програмні засоби дозволяють з мінімальними витратами отримувати якомога більше учбової інформації.

Мультимедійні уроки допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:

  • засвоїти базові знання по предмету;
  • систематизувати засвоєні знання;
  • сформувати навички самоконтролю;
  • сформувати мотивацію до вчення;
  • надати навчально-методичну допомогу

Цю технологію можна розглядати як пояснювально-ілюстративний метод навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння учнями інформації шляхом повідомлення учбового матеріалу і забезпечення його успішного сприйняття, яке посилюється при підключенні зорової пам'яті. Відомо, що більшість людей запам'ятовують 5% почутого і 20% побаченого. Одночасне використання аудіо- і відеоінформації підвищує запам'ятовування. При використанні на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому як і раніше зберігаються усі основні етапи, зміняться, можливо, тільки їх тимчасові характеристики. Необхідно відмітити, що етап мотивації в даному випадку збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішності навчання, оскільки без інтересу до поповненнях знань, без уяви і емоцій неможлива творча діяльність учня.

Структурне компонування мультимедійної презентації, із застосуванням гіпертекстових посилань розвиває системне, аналітичне мислення. Крім того, за допомогою презентації можна використовувати різноманітні форми організації пізнавальної діяльності: фронтальну, групову, індивідуальну. Мультимедійна презентація, таким чином, найоптимальніше і ефективно відповідає триєдиній дидактичній меті уроку:

Освітній аспект: сприйняття учнями учбового матеріалу, осмислення зв'язків і стосунків в об'єктах вивчення.

Розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу у учнів, уміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, активізація творчої діяльності учнів.

Виховний аспект: виховання наукового світогляду, уміння чітко організувати самостійну і групову роботу, виховання почуття товариства, взаємодопомогу.

Мультимедійні технології можуть бути використані:

1. Для оголошення теми

Тема уроку представлена на слайдах, в яких коротко викладені ключові моменти теми.

2. Як супровід пояснення учителя

У своїй практиці я використовую створені спеціально для конкретних уроків мультимедійні конспекти-презентації, що містять короткий текст, основні формули, схеми, малюнки, відеофрагменти. При використанні мультимедіа-презентацій в процесі пояснення нової теми досить лінійній послідовності кадрів, в якій можуть бути показані моменти теми. На екрані можуть також з'являтися визначення, схеми, які списують в зошит (за наявності технічних можливостей короткий конспект змісту презентації може бути роздрукований для кожного учня), тоді як учитель, не витрачаючи час на повторення, устигає розповісти більше. Показ такої презентації (який в цьому випадку є щось на зразок конспекту теоретичного матеріалу по цій темі) робиться викладачем на одному комп'ютері (бажано із застосуванням засобів проекції на настінний екран). Перехід від кадру до кадру в цьому випадку запрограмований тільки по натисненню клавіш або по клацанню мишею, без використання автоматичного переходу після закінчення заданого часу, оскільки час, потрібний для сприйняття учнями того або іншого кадру з урахуванням додаткових пояснень, може бути різним залежно від рівня підготовки учнів.

3. Як інформаційно-повчальний посібник

У навчанні особливий акцент ставиться сьогодні на власну діяльність дитини по пошуку, усвідомленню і переробці нових знань. Учитель в цьому випадку виступає як організатор процесу вчення, керівник самостійної діяльності учнів, що надає їм потрібну допомогу і підтримку.

Такі посібники зручно використовувати в тих випадках, коли учень з якоїсь причини не встиг виконати завдання під час уроку або якщо він пропустив тему унаслідок хвороби. В цьому випадку учні можуть прийти в кабінет інформатики після уроків і допрацювати матеріал. І, навпаки, учні, які встигають за урок виконати усі запропоновані по темі завдання, можуть, не чекаючи інших, переходити до наступного розділу теми або виконувати творче завдання по вивченій темі. Таким чином, завдяки індивідуальному режиму роботи кожного учня, усі досягають позитивного результату.

Мультимедійне застосування дозволяє організувати таку роботу. В цьому випадку забезпе-

чується можливість для самостійного вивчення розділів теми, а також для випереджаючого навчання. Структура презентації в цьому випадку має бути досить складною, нелінійною, з великою кількістю розгалужень і грунтуватися на "ручній" навігації по присвоєних тим або іншим об'єктам посиланням на інші кадри, що спрацьовують, коли користувач виконує клацання мишею на відповідному об'єкті. За наявності такої складної структури важливо передбачити добре оформлені кадри, що виконують роль "головного меню" (а також допоміжних меню) для вибору бажаної теми і підтеми, а також наявні на кожному кадрі "типові" кнопки – навігація, оформлена у вигляді єдиної по стилю "панелі управління".

При організації самостійної роботи на уроці важливо передбачити наявність додаткового матеріалу для учнів, які успішно справляються з обов'язковим рівнем навчання. Наявність мультимедійного забезпечення дозволяє компенсувати недостатність лабораторної бази, завдяки можливості моделювання процесів і явищ природи, що особливо актуально для проведення уроків. Використання комп'ютера на цьому етапі має, окрім плюсів (індивідуальний темп роботи з програмою, великий об'єм інформації по темі, наявність мультимедіа), і мінуси: відсутність контакту з учителем, сприйняття текстової інформації з екрану монітора).

4. Для контролю знань

Використання комп'ютерного тестування підвищує ефективність учбового процесу, активізує пізнавальну діяльність школярів. Тести можуть бути варіантами карток з питаннями, відповіді на які учень записує в зошиті або на спеціальному бланку відповідей, за бажанням учителя зміна слайдів може бути налаштована на автоматичний перехід через певний інтервал часу.

При створенні тесту з вибором відповіді на комп'ютері, можна організувати висновок реакції про правильність (не правильності) зробленого вибору або без вказівки правильності зробленого вибору. Можна передбачити можливість повторного вибору відповіді. Такі тести повинні передбачати висновок результатів про кількість правильних і не правильних відповідей. За результатами таких тестів можна судити про міру готовності і бажання учнів вивчати цей розділ.

Особливої уваги вимагає питання спільного використання мультимедійних презентацій і робочих зошитів. На мій погляд, не слід спиратися тільки на можливості комп'ютера, хоча він надає прекрасні засоби для наочного і барвистого представлення інформації по темі, що вивчається, тексти основних визначень і інші засадничі відомості все ж повинні залишитися у учнів у вигляді "паперової копії". При рішенні завдань, в яких вимагається виконати самостійно які-небудь обчислення і вписати у вказані місця готові відповіді, також бажано робити це в робочому зошиті. Функції мультимедійних презентацій і робочих зошитів строго розділені і дублювати один одного повинні тільки там, де це дійсно необхідно.

Переваги використання мультимедійних презентацій

Учнів притягає новизна проведення мультимедійних уроків. У класі під час таких уроків створюється обстановка реального спілкування, при якій учні прагнуть виразити думки "своїми словами", вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається, у учнів пропадає страх перед комп'ютером. Учні вчаться самостійно працювати з учбовою, довідковою і іншою літературою по предмету. В учнів з'являється зацікавленість в отриманні вищого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання. При виконанні практичних дій проявляється самоконтроль.

Можна виділити наступні особливості цієї технології:

  1. Якість зображення, що виконується крейдою на дошці, не витримує ніякого порівняння з акуратним, яскравим, чітким і кольоровим зображенням на екрані.
  2. За допомогою дошки і крейди скрутно і безглуздо пояснювати роботу з різними застосуваннями.
  3. У випадках виявлення в слайдах посібника недоліків або помилок, можна порівняно легко усунути дефекти.
  4. Залежно від підготовленості учнів, використовуючи в презентаціях гіперпо-силання, один і той же матеріал можна пояснювати і дуже детально, і розглядаючи тільки базові питання теми. Темп і об'єм матеріалу, що викладається, визначається по ходу уроку.
  5. Під час демонстрації презентації, навіть із застосуванням проектора, робоче місце учнів досить добре освітлено.
  6. Підвищення рівня використання наочності на уроці.
  7. Підвищення продуктивності уроку.
  8. Встановлення міжпредметних зв'язків з іншими предметами.
  9. З'являється можливість організації проектної діяльності учбових програм, що вчаться по створенню, під керівництвом викладачів інформатики і учителями-наочниками.
  10. Викладач що створює, або використовує інформаційні технології вимушений звертати величезну увагу на логіку подачі учбового матеріалу, що позитивним чином позначається на рівні знань учнів.
  11. Змінюється відношення до ПК. Учні починають сприймати його в якості універсального інструменту для роботи.

На етапі створення мультимедійної презентації необхідно враховувати наступні моменти:

  • Психологічні особливості учнів цього класу.
  • Цілі і результати навчання.
  • Структуру пізнавального простору.
  • Місце розташування учнів.
  • Вибір найбільш ефективних елементів комп'ютерних технологій для вирішення конкретних завдань конкретного уроку.
  • Колірну гамму оформлення учбового матеріалу.

При роботі з мультимедійними презентаціями на уроках необхідно, передусім, враховувати психофізіологічні закономірності сприйняття інформації з екрану комп'ютера, телевізора, проекційного екрану. Робота з візуальною інформацією, що подається з екрану, має свої особливості, При тривалій роботі викликає стомлення, зниження гостроти зору. Особливо трудомісткою для людського зору є робота з текстами.

При створенні слайдів необхідно врахувати ряд основних вимог:

  • Слайд повинен містити мінімально можливу кількість слів.
  • Для написів і заголовків слід вживати чіткий великий шрифт, обмежити використання просто тексту. Лаконічність — одне з початкових вимог при розробці учбових програм.
  • Прийнятніше виносити на слайд пропозиції, визначення, слова, терміни, які учні записуватимуть в зошиті, прочитуватимуть їх вголос під час демонстрації презентації.
  • Розмір букв, цифр, знаків, їх контрастність визначається необхідністю їх чіткого розгляду з останнього ряду парт.
  • Заливка фону, букв, ліній переважна спокійного, «неотруйного» кольору, що не викликає роздратування і стомлення очей.
  • Креслення, малюнки, фотографії і інші ілюстраційні матеріали повинні, по можливості,максимально заповнити весь екран.
  • Не можна перевантажувати слайди зоровою інформацією.
  • На перегляд одного слайду слід відводити достатній час (не менше 2-3 хв.), щоб учні могли сконцентрувати увагу на екранному зображенні, простежити послідовність дій, розглянути усі елементи слайду, зафіксувати кінцевий результат, зробити записи в зошити.
  • Звуковий супровід слайдів не повинен носити різкий, відволікаючий, дратівливий характер.

Висновок: Інформаційно – комунікаційна технологія в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Але, щоб не перенавантажувати учнів теоретичним матеріалом на уроці, я часто застосовую ІКТ з різних предметів і на різних етапах: використовую для закріплення, для вивчення нового матеріалу, як наочність, як додатковий матеріал, для презентацій, для перегляду відеороликів, демонструю відео фрагменти, здійснюємо уявні подорожі, виконуємо фізхвилинки, робимо музичні паузи, використовуємо музику для прослуховування, для виконання пісень на уроках музики та під час виховних годин, для танцювальних рухів тощо. Можливі різні види уроків із застосуванням інформаційних технологій: уроки-бесіди з використанням комп'ютера як наочного засобу, уроки практичної роботи; уроки постановки і проведення досліджень; інтегровані уроки і т.д.Також працюю з графічним редактором Paint, який сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторику, координацію рухів, уваги. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природою, образотворчим мистецтвом, трудовим навчанням.

Таким чином, використання комп'ютера на уроці дозволяє вчителю створити інформаційну обстановку, стимулюючи інтерес і допитливість учнів,активізує увагу, підсилює їхню мотивацію, розвиває пізнавальний інтерес.

1

Категорія: Мої статті | Додав: Lev (12.03.2017)
Переглядів: 437 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz