Субота, 18.05.2024, 14:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Блог вчителя початкових класів Мельник Тетяни Миколаївни

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 3
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Особливості використання ІКТ на уроках в початкових класів

Комп’ютеризація   охопила всі сторони життя людини: виробництво і культуру, побут і науку, мистецтво та освіту. Обов’язок школи – підготовка дитини до життя в сучасному суспільстві, для якого характерні створення світової інформаційної структури, розвиток інформаційних технологій.

Одним з пріоритетів сучасної освіти є забезпечення комп’ютерної грамотності всіх учасників навчально-виховного процесу і сьогодні ми поговоримо про використання комп’ютерних технологій в початковій школі.

Основоположник педагогічної науки Костянтин Дмитрович Ушинський казав: « Дитя мислить образами, звуками, фарбами», тому вагоме місце в його дидактичній системі займає висвітлення проблем оптимізації пізнавальної активності школярів, емоційності навчання, розвитку мислення і мовлення дітей. Учні 1 -4 класів мають наочно – образне мислення тому важливо будувати навчання, застосовуючи як можна більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи в процес сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву.

Державним стандартом початкової загальної освіти передбачено впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів і формування  і розвиток у молодших школярів ключових компетентностей, серед яких можна виділити ІКТ компетентність, та «уміння вчитися», як здатність до самоорганізації в навчальній діяльності.

ІКТ- компетентність, як ключова, передбачає впевнене та критичне використання інформаційно-комунікаційних технологій та відповідних засобів для навчання, відпочинку та спілкування. Зрозумілі причини, які спонукають педагогів використовувати комп’ютерні технології в практиці роботи початкової школи. Сформулюємо ці причини.

 По-перше, в інформаційному суспільстві, важливим соціальним завданням є формування нового стилю мислення. А найбільш інтенсивно розвивається інтелект у молодшому шкільному віці. Учні початкових класів легше і швидше, чим старшокласники, засвоюють нові технології.

По-друге,  з кожним роком збільшується кількість школярів, які мають власний комп’ютер. Учні початкових класів люблять комп’ютерні ігри, а відповідно  і мотивація до вивчення азів комп’ютера зростає.

По-третє, удосконалення навчально-виховного процесу та впровадження профільного навчання передбачають поглиблене вивчення окремих предметів шкільної програми. Роль комп’ютера, як засобу модернізації процесу навчання неухильно зростає, вимагає від учня бути грамотним його користувачем.

 По-четверте, запровадження інформаційних технологій у навчальний процес та об’єднання їх з традиційними методами навчання, вимагає від школярів готовності 
до нових форм навчання, до самостійного пошуку між предметних зв’язків

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій  у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Необхідно враховувати, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Інформаційні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. Тому перед вчителями початкових класів стоять важливі завдання:

Ø​ формування ІКТ грамотності дітей та функціональної готовності включитися в інформаційну діяльність в навчальному середовищі;

Ø​ формування первинних навичок комунікативної активності, елементарних навичок використання загальнокультурних правил і норм інформаційної діяльності;

Ø​ формування пізнавальної активності з використанням ІКТ.

Одним із головних завдань початкової школи є застосування ІКТ 
у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми. 
У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності. Як свідчать дослідження, проведенні у школах Канади, США, Франції, «комп’ютер на уроках в початковій школі подвоює час довільної уваги в учнів (20 хвилин замість 10 хвилин на традиційному уроці), а ігровий аспект часто сприяє кращому сприйняттю моделі учнями або осмисленню необхідності застосування алгоритму.» Комп’ютер надає нові можливості  для розвитку здібностей дитини, активно включає її у навчальний процес, підвищує зацікавленість, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Життя маленького учня стає цікавішим і не таким важким.Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розвити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.

Міжнародний науково-навчальний центр ЮНЕСКО інформаційних технологій виділяє наступні аспекти використання комп’ютера у початковій школі:

-​ перший аспект – комп’ютер, як об’єкт вивчення, що властиво курсу «Комп’ютерленд», а з 2013 р.«Основи інформатики »;

-​ другий аспект – комп’ютер як засіб навчання, тобто своєрідний «учитель», який використовується при вивченні інших навчальних дисциплін (тренажери, тести електронні підручники, мультимедійні енциклопедії)

Зараз в школі йде робота по впровадженню комп’ютера в навчальний процес. Його вже використовують не тільки під час викладання інформатики, але й інших предметів, починаючи з початкових класів. Застосування комп’ютера у навчанні молодших школярів дає можливість розширити світогляд учнів, сприяє кращому засвоєнню ними навчального матеріалу, підвищенню пізнавальної активності, зростанню інтересу до навчання, формуванню і розвитку творчих здібностей. Але і учнів , і батьків, і вчителів треба підготувати для роботи з ІКТ. Спеціально для цього був створений портал « ОНляндія » На цьому сайті представлені матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани уроків, завдяки яким діти та дорослі зможуть засвоїти основи безпечної роботи 
в Інтернеті. Також сайт пропонує зрозумілу та перевірену на практиці інформацію про Інтернет-безпеку, після ознайомлення з якою навіть користувачі-початківці зможуть ефективно використовувати ресурси мережі  та захистити себе від небажаного контенту. 6 листопада 2012 року на прес-конференції у Києві телеком-оператор «Київстар» оголосив про старт нової всеукраїнської соціальної кампанії «За безпеку дітей в Інтернеті». Мета ініціативи - підвищити обізнаність українських батьків про технічні засоби захисту дітей під час користування «Домашнім інтернетом». Загально відомо, що організм дитини, який постійно перебуває у стані росту і розвитку, дуже чутливий до впливу будь-яких чинників навколишнього середовища, зокрема і шкільного.

Введення у навчальний процес такого технічного  засобу, як персональний комп’ютер, потребує комплексної гігієнічної і психо-педагогічної оцінки 
в аспекті можливого негативного впливу на здоров’я учнів.

Результати досліджень свідчать, що в кабінетах комп’ютерної техніки 
за наявності десяти працюючих комп’ютерів протягом дня значно підвищується температура повітря, знижується вологість,ступінь стомлювання учнів на уроках з використанням персонального комп’ютера вища, порівняно 
із звичайними, супроводжується вимушеною робочою позою. Статична сидяча поза при цьому викликає напруження плечового поясу і тому неправильно підібрані меблі та недоцільно вибраний режим роботи можуть призвести до порушення постави, а довготривале напруження зору може викликати незворотні патологічні зміни. Тому на уроках необхідно дотримуватись певних рекомендацій:

-​ оптимальна тривалість безперервного заняття на комп'ютері для дітей 6-річного віку – 8 - 10 хв, 7 - 10-річних – 10 - 15 хв, не більше  чотирьох  разів  на тиждень.

-​ з метою профілактики зорового стомлення дітей після роботи 
на персональних комп’ютерах рекомендується проводити комплекс вправ 
для очей, які виконуються сидячи або стоячи, відвернувшись від монітора 
з максимальною амплітудою руху очей. Для зацікавлення ці вправи потрібно проводити в ігровій формі.

Кількість комп’ютерів, для яких встановлюється з’єднання з мережею Інтернет, зростає кожного дня. Водночас як серед корпоративних, так і серед домашніх користувачів дедалі поширенішим стає підключення  до високошвидкісних каналів. Це означає, що все більше дітей отримують можливість працювати в Інтернеті, а отже, надзвичайно актуальною стає проблема безпеки наших дітей у Всесвітній мережі. Оскільки від самого початку мережа Інтернет розвивалася неконтрольовано, тепер у ній міститься величезний обсяг інформації, серед якої багато небезпечної. У зв’язку з цим,  а також тому, що вік, в якому людина починає працювати з Інтернетом, стає дедалі молодшим, постає проблема захисту дітей. А хто їм у цьому допоможе, як не їхні батьки?

Можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. А які ж технічні засоби може використовувати вчитель? Найпростіший – це телевізор, який підключений до комп’ютера. або з флеш – носіем, комп’ютер, підключений до мережі Інтернет, мультимедійний проектор, інтерактивні дошки.

ІКТ використовують в усіх видах урочної й позаурочної діяльності, починаючи

 

з 1-х класів, при цьому розширюючи можливості навчально-виховного процесу, забезпечуючи нові шляхи подачі інформації, для вивчення й викладання предметів у початкових класах (математики, української мови, читання та ін.).

     Найпростішою й найпоширенішою на сьогодні програмою,  яка допомагає вчителю урізноманітнити урок, є прикладна програма Power Point. Як показує практика, використовувати комп’ютерні презентації можна на уроках будь-якого типу (урок вивчення нового матеріалу, урок закріплення знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований урок). Головне,  щоб поданий матеріал відповідав принципам науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає дидактичній меті. Практикою доведено,
що використовувати презентації доцільніше на уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови –  під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання - під час різних видів словникової роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках «Природознавства» - під час навчально пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні, перегляду відеофільмів під час вивчення тем  «Материків та океанів» тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт.

Також застосування нових інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє диференціювати процес навчання молодших школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, дає можливість творчо працює вчителю розширити спектр способів пред'явлення навчальної інформації, дозволяє здійснювати гнучке управління навчальним процесом, є соціально значущим і актуальним.

Демонстраційний матеріал, досліди, ігрові завдання, тести, поміщені на дисках, допомагають урізноманітнити під час уроків види діяльності дітей, перевірити суму отриманих знань, дає можливість дитині самостійно працювати на комп'ютері.

Грамотне використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам'яті, уваги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Lev (07.04.2016)
Переглядів: 627 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz